در حال بارگذاری

محور 7 برنامه تعالی مدیریت مدرسه

محورها ،معيارها ، زير معيارها و دامنه هاي استاندارد در مدل تعالي مديريت مدرسه

نمون برگ  7

استان :

منطقه :

دوره­ي تحصيلي:

نام مدرسه :

نام مدير:

محور استقرار نظام ياددهي يادگيري:در مدارس متعالي  تلاش می­شود با به­كارگيري روش­های تدریس فعّال، مؤثر و منعطف و نيز بهره­گیری از فناوری­های نوین آموزشی و راهبردهاي خلاقانه ، دانش­آموزان را در فراگيري روش­هاي مسئله یابی و حلّ مسئله، درك و فهم مفاهیم درسی و شناسايي  ارتباط معنایی آن مفاهيم  با عرصه­ها و عناصر ساحت­هاي تربيت (مندرج در برنامه درسي ملّي)و هم­چنين كاربرد آموخته­ها در زندگي ياري نمایند.

 
 

ردیف

معيار

سقف امتیاز

زير معيار

دامنه ي استاندارد

امتیاز

امتیاز مکتسبه

نحوه‌ی ارزیابی

1

بهره گيري از روش هاي فعال و خلاق  در فرايند ياددهي- يادگيري با رويكرد فرهنگي - تربيتي

84 

تهيه طرح درس روزانهمتناسب با رویکرد برنامه ي درسی ملی به صورت مكتوب يا  الكترونيكي

 

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مشاهده و بررسی طرح درس­ها

بیش از 70% معلّمان

تا 6

100/. دروس

تا 6

 

برقراري ارتباط وتعامل سازنده  در تدريس

 

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه

بیش از 70% معلّمان

تا 6

ارزشیابی از پیش دانسته‌های دانش آموزان (ارزشيابي آغازین) توسط معلمان

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / بررسي مستندات

بیش از 70% معلّمان

تا 6

 کاوش و پژوهش در كلاس درس توسط دانش آموز

 

40 تا 70% دانش آموزان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70% دانش آموزان

تا 6

تعامل و هم‌افزایی ميان دانش آموزان

40 تا 70%دانش­آموزان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70%دانش­آموزان

تا 6

بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات

 

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70% معلّمان

تا 6

دست ورزي با وسايل آموزشي و انجام فعاليت هاي علمي توسط دانش آموزان

 

40 تا 70% دانش­آموزان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70% دانش­آموزان

تا 6

مديريت كلاس درس

 

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70% معلّمان

تا 6

ايجاد نشاط و شادي  در كلاس درس

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

 

بیش از 70% معلّمان

تا 6

          
 

 

 

ردیف

معيار

سقف امتیاز

زير معيار

دامنه ي استاندارد

امتیاز

امتیاز مکتسبه

نحوه‌ی ارزیابی

 

 

 

تعيين تكاليف تمريني و توسعه­اي

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / بررسي تكاليف

دانش آموزي

بیش از 70% معلّمان

تا 6

ايجاد ارتباط بين مقاهيم درسي با موقعيت هاي زندگي و آموخته هاي فرهنگي تربيتي

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / مشاهده

بیش از 70% معلّمان

تا 6

بهره‌گیری از محیط‌های متنوع يادگيري ازجمله پژوهش سراها ، اردوگاه‌ها ؛ كانون  فرهنگی تربیتی ، خانه‌های  فرهنگ ، کتابخانه‌های عمومي ، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، نمايشگاه ، موزه‌های تخصصي ، مراكز كار­آفريني ، مجتمع‌های ورزشي و....

30% تا 50% معلمان

تا 2

 

مصاحبه و بررسي مستندات

51% تا 70% معلمان

تا 4

راهنمايي و مشاوره تحصيلي و تربيتي

( افت تحصيلي و ...)

شناسايي دانش آموزان در معرض افت تحصيلي

40 تا 70% معلّمان

تا 2

 

مصاحبه / بررسي مستندات

بیش از 70% معلّمان

تا 4

اقدام در جهت رفع مشكل

40 تا 70% معلّمان

تا 2

 

بیش از 70% معلّمان

تا 4

2

بهره گيري از آزمايشگاه و كارگاه

16

برخورداري از تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي متناسب با هريك از برنامه هاي درسي

آزمايشگاهي

100%

تا 2

 

مشاهده

كارگاهي

100%

تا 2

 

انجام فعاليت هاي آزمايشگاهي وكارگاهي توسط دانش­آموزان متناسب با كتاب هاي درسي

100%دانش­آموزان

تا 6

 

مصاحبه / بررسي دفتر ثبت فعاليت هاي آزمايشگاهي و كارگاهي

100%فعاليت ها

تا 6

 

3

ساخت  و بهره‌گیری از  مواد و رسانه هاي آموزشي و تربيتي

15

توليد مواد و رسانه هاي آموزشي و تربيتي توسط

كاركنان

هر مورد 5/0 امتياز

تا 2

 

مشاهده­ي تولیدات

دانش­آموزان

هر مورد 5/0 امتياز

تا 2

 

بهره­گيري از مواد و رسانه­هاي آموزشي و تربيتي

 در كلاس درس

كاركنان

هر مورد 5/0 امتياز

تا 2

 

مشاهده / مصاحبه

دانش­آموزان

هر مورد 5/0 امتياز

تا 2

 

برگزاري نمايشگاهی از توليدات 

كاركنان

هر مورد 5/0امتياز

تا 2

 

مشاهده / بررسي مستندات

دانش­آموزان

هر مورد 5/0 امتياز

تا 2

 

معرفی دست سازه­ها از طريق تارنماي مدرسه ، نشریات مدرسه­ای و منطقه­ای

معرفی 100%تولیدات

تا 2

 

مصاحبه / مشاهده­ي نمونه‌ها

هر يك از طرق   25/0 امتياز

تا 1

 

4

هوشمند سازی مدرسه و کلاس درس

4

توسعه و تجهيز فضاي كلاس­هاي هوشمند

هرگونه اقدام 25/0 امتياز

تا 1

 

مشاهده / بررسی مستندات

 

ميزان استفاده از تجهيزات فراهم شده

40 تا 70%

تا 5/1

 

مصاحبه / بررسی مستندات

 

بیش از 70%

تا 3

ردیف

معيار

سقف امتیاز

زير معيار

دامنه ي استاندارد

امتیاز

امتیاز مکتسبه

نحوه‌ی ارزیابی

5

نظارت و راهنمايي با رويكرد باليني

17

حضور در كلاس درس و نظارت بر فرايند اجراي تدريس توسط یکی از افراد شامل : مدير،

 معاون آموزشي و پرورشی مدرسه ، سرگروه­هاي آموزشي، معلمين همتا يا هم‌پایه‌ی مدرسه و ...

40تا70%   معلمان

تا 3

 

مصاحبه/ بررسي گزارش ها­

بيش از 70% معلمان

تا 6

تجزیه‌وتحلیل مشاهدات كلاس درس توسط ناظرين

100% كلاس هاي بازديد شده

تا 4

 

بررسي مستندات

ارايه­ي بازخورد مناسب و راهكارهاي لازم به معلمان

100/. معلمان کلاس‌های بازدید شده

تا 7

 

مصاحبه /  بررسي مستندات

6

بهره گيري از روش هاي

ارزش يابي فرايندي و

نتيجه محور

 

24

به‌کارگیری روش هاي مختلف ارزشیابی فرایندي ( مشاهده ، چك ليست ، پوشه كار و...)

30 تا 50% معلّمان

تا 2

 

مصاحبه / بررسی ابزارهای ارزیابی

 مورد استفاده

51 تا 70% معلّمان

تا 4

بيش از 70% معلّمان

تا 6

به‌کارگیری  ارزشیابی نتیجه محور با تأكيد بر ارزشيابي عملكردي 

30 تا 50% معلمان

تا 2

 

 

تحلیل نحوه ي  ارزشیابی‌ها

51 تا 70% معلمان

تا 4

بيش از 70% معلمان

تا 6

ارايه‌ی بازخوردهای به موقع و مؤثر فرایندی و نتیجه محور

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / بررسي مستندات

بیش از 70% معلّمان

تا 6

ارايه­ي بازخورد در زمينه­ي تكاليف و فعاليت­هاي خارج از  كلاس دانش­آموزان

40 تا 70% معلّمان

تا 3

 

مصاحبه / بررسي مستندات

بیش از 70% معلّمان

تا 6

سقف امتیاز

160

مجموع امتياز مكتسبه

 

 

 
 

سایت های مفید

همکاران محترم در این بخش می توانند به تعدادی از سایت های مفید دسترسی داشته باشند.در ضمن در صورتیکه شما همکار محترم با سایتی آشنایی دارید که در این قسمت دیده نمی شود با ارسال پیام به مدیر سایت در غنی ترشدن این بخش همکاری نمایید، تا دیگران نیز بتوانند به راحتی از مطالب مفید بهره ببرند.